Lista graviditet & förlossning 2

När fick du reda på att du var gravid? 25 augusti 2011
Blev det en chock? nej, jag kände direkt att jag var gravid :)
Hur gammal var du? 26, snart 27
Hade du mycket halsbränna? Ja, på slutet
Spydde du mycket? Ja, jag mådde fruktansvärt illa dom första fem månaderna ungefär, men fick medicin mot det så då spydde jag "bara" 1 gång om dagen tack och lov. Men mådde ändå illa. Kände mig åksjuk dygnet runt :(
Var det någon favoriträtt som ändrades? Ja, jag var väldigt äcklad av kött ett tag. Kunde knappt känna lukten av stekt kött. Och jag ÄLSKAR kött!! hehe! Det gick över sen när illamåendet slutade som tur var ;)
Hade du mycket foglossning? Nej, inget alls nästan, bara lite på slutet.
Hade du sammandragningar? Ja ganska mycket de sista två månaderna ungefär.
Ditt sf mått som störst? 36 cm var det sista måttet tror jag
Har du fått bristningar? ja tyvärr... på slutet kom det ganska mycket.. :(
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Flicka
Vad hoppades du på? en flicka
Hade du mycket vätska i kroppen? Ja väldigt mycket de sista veckorna!
Hur mycket gick du upp i vikt? 19 kg
Hur ser du på graviditeten idag? Den var mycket jobbigare än den första. Lång tid med illamående och kräkningar som sedan gick över i kväljningar i nån månad. Sedan hade jag förvärkar i nästan två månader på slutet som gjorde väldigt ont. Och jag fick problem med domningar i händerna som på slutet gick ända upp till axlarna och det värkte väldigt mycket i dem. :( så det var rätt tufft faktiskt.. plus att jag var megaförkyld sista veckan...
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Ville föda naturligt, men efter flera timmarsvärkarbete blev det akut kejsarsnitt iallafall.. :( Men viktigtast är att bebisen kom ut och mådde bra :)
Gick du över tiden? Ja 9 dagar över tiden.. *pust*
Födde du för tidigt? nej, men jag trodde att jag skulle göra det.. det trodde de flesta.. hehe Men där hade vi fel! ;)
När började din förlossning? kl 00:10 den 11 maj gick vattnet när jag precis hade lagt mig i sängen för att sova, hehe. Vi åkte in till förlossningen direkt.
Hur lång tid tog det? Bebis var ute exakt 20:38 den 11 maj.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? det kollade dem inte, utan gjorde det på morgonen, då var jag öppen 2 cm.
Vad tyckte du var jobbigast? de smärtsamma värkarna som kom väldigt tätt och när jag hade frossa i ca 1,5 timmar och inte kunde kontrollera skakningarna.. det var läskigt.. :( och när EDAn släppte så att smärtan i höger höft kom tillbaka vid varje värk.. det var inte roligt för fem öre! hehe!
Var du rädd för något? ja, att bebis skulle ta skada då han inte mådda bra där inne mot slutet
Grät du? Jag minns inte om jag grät något under värkarbetet, men jag minns att jag storböla när de sa att de ville göra ett akut snitt. Jag ville ju få föda normalt.. :(
Skrek du? Ja lite tror jag.. hehe.. Och lite på Roberto när han inte tittade på mig under värkarna.. hehe
Tog du nått smärtstillande? ja, ryggbedövning (EDA)
Blev du sydd? Ja i magen efter snittet såklart ;)
Dragen med sugklocka? Nej.
Hur många var inne i förlossningsrummet? oj.. under operationen var det typ 9 pers eller nåt... det var väldigt många!
Hade du någon nära med dig? Ja Roberto, hade aldrig klarat mig utan honom, han var helt underbar! :) ♥
Hur stor var bebisen? 4115 gram och 54 cm lång. Stor kille! ;)
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick den heta? Lúcas Alessandro
Hur ser du på förlossningen idag? det var mycket värre än jag hade kunnat tänka mig, hehe. Jag trodde verkligen att jag skulle dö! hehe! Har kanske inte så hög smärtgräns :P Den kändes lång och smärtsam och jag är fortfarande inte återhämtad fysiskt utan har fortfarande ont. Så det känns liksom inte som att det är över än... trots att det har gått över 3 veckor.. Men det blir bättre för varje dag :)
Var allting värt det? Ja verkligen! Det var ett helvete, men lille Lúcas är värd allt det och mycket mer! :) ♥

Kommentera här: