Dagens tänkvärt

Jag såg en väldigt bra video på youtube idag. Den handlade blandannat om hur man älskar och blir älskad. Hon sa något som jag tycker lät väldigt klokt och som jag faktiskt aldrig har tänkt på förut. Och det var att alla inte vill bli älskade på samma sätt utan man måste komma på rätt sätt att visa kärlek till varje människa.
 
Jag älskar min man. Och det vill jag visa genom att röra honom ofta, pussa på honom och säga till honom att jag älskar honom. Detta är det sätt som kommer naturligt för mig eftersom det är det sättet JAG vill bli älskad på. Mycket fysisk närhet och mycket ord. Men det betyder inte att det är det sättet som HAN vill bli älskad på. Det betyder inte att han känner sig älskad för att jag rör vid honom. Och det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Och när jag nu tänker efter så tror jag faktiskt inte att han vill bli älskad på samma sätt som jag. Han är inte alls så förtjust i mycket kroppskontakt eller att höra av mig att jag älskar honom. Han har inget behov av att höra mig säga att jag älskar honom för att han ska känna sig älskad. För honom är det bara ord. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Hehe!
 
Jag tror, och nu kan jag bara tro för jag har inte frågat honom, hehe. Men jag tror att det sättet han vill att jag visar kärlek på är genom handlingar. För det är det sättet som han visar kärlek till mig på. Hans sätt att visa sin kärlek till mig på kan tex. vara att skrapa och värma upp bilen åt mig på morgonen innan jag ska åka till jobbet eller att ge mig sovmorgon i princip VARJE dag utan att jag ber om det. Till och med även ibland innan han åker till jobbet. För att han vet att jag är trött efter att ha varit uppe några gånger under natten. Eller att följa med mig på bröllop som han egentligen inte vill gå på då han inte känner någon och dessutom är sjuk och mest får ta hand om vår bebis då jag är tärna på bröllopet och har uppdrag att göra eller för att jag ska missa så lite som möjligt av allt skoj. Eller att sova på soffan ibland när han är sjuk för att han vet att jag störs av hans snarkningar och för att inte riskera att smitta mig. Eller att alltid låta mig sova längst bort från dörren vart vi än sover för att han vet att jag känner mig tryggare då. Eller att han alltid ger mig de godaste bitarna av maten som jag gillar, eller själv äter de torra sista brödbitarna och låter mig ta av det nya färska brödet. Jag tror att dessa är hans sätt att visa sin kärlek till mig. Nu när jag ligger här i sängen och tänker på dessa och massa andra saker som han gör för mig varje dag. Så känner jag mig dum som någonsin kan tvivla på hans kärlek till mig. Samtidigt så känner jag att jag för första gången vet varför. För att det inte är sättet som JAG vill bli älskad på. Med det menar jag inte att jag inte uppskattar allt han gör för mig utan att jag helt enkelt BEHÖVER höra att han älskar mig ofta och få hans beröring ofta för att känna mig älskad för att det är sådan jag är. Det ena behöver dock inte utesluta det andra utan jag vill helt enkelt ha allt. Haha! ;-) Denna insikt har nu ändå hjälpt mig att förstå hur olika vi är och att vi kan lära av varandra. Fortsätta visa kärlek som man vill men samtidigt också vara mer lyhörd efter vad den andra vill och behöver.
 
Jag tror som sagt att Roberto behöver mer handling än ord och beröring för att känna sig älskad av mig. Att jag visar att jag bryr mig om honom genom att tex. ha maten klar när han kommer hem från jobbet eftersom han just då är utsvulten, eller att lägga ett täcke på honom när han har somnat på soffan eftersom jag vet att han fryser när han sover och har svårt att sova bra utan täcke, eller att lyssna ordentligt på vad han säger (jag har en förmåga att vara väldigt tankspridd eller tro att jag redan vet vad han ska säga och då egentligen inte höra vad han säger) eller att gå på Nikos hockeymatcher för att de betyder mycket för honom och han gärna vill ha mig med, eller att någon gång hålla med i det han säger och inte försvara den/det andra istället (jag har en konstig förmåga i att alltid hitta något positivt hos den andra parten, vilket kanske inte alltid är lämpligt, hehe! Är dock en väldigt positiv person och vill gärna tro gott om allt och alla och vill att även han ska se saker mer positivt. Men man kan dock välja sina strider, hehe) eller att baka en morotskaka även fast jag inte gillar det för att jag vet att HAN älskar det eller att göra kaffe till honom när han har satt på kaffekokaren så att han slipper resa sig upp igen. Sånt tror jag får honom att känna sig mer älskad än att jag säger att jag älskar honom. Men återigen, tror inte att det ena behöver utesluta det andra.  ;-)
 
För att båda ska känna sig älskade och må bra i en relation så tror jag att det är bra att FÖRSTÅ vad den andra behöver och faktiskt ge denna det. Men även fortsätta att ge det man vill ge naturligt för att själv känna sig bra och fortsätta att vara den man är. Lät lite krångligt. Haha! Men som sagt, det finns olika sätt att visa kärlek och jag tror att det är bra att tänka på hur den du älskar vill att du visa det.
 
Det samma gäller även mina barn. Har fyra söner som alla är väldigt olika. Dock så har jag ju älskat dem alla på det sättet som jag själv vill bli älskad och än så länge så funkar det. Men det kan nog ändras mycket under åren kan jag tänka mig. Just nu gillar alla mycket kroppskontakt, mycket kramar och pussar och vi säger varje dag till varandra att vi älskar varandra. Ingen av dem har problem med att säga till mig att de älskar mig. Och de säger det även utan att jag har sagt det först. Särskilt Lúcas säger det mycket till mig nu för tiden. 😍 Men sen är de olika. Jag tror att Leonel känner sig älskad när man lyssnar på alla hans historier från filmer och spel som han jämt pratar om. Hihi! Och Leandro känner sig älskad när jag tar mig tid och sitter med honom och läser en bok. Och Lúcas känner sig älskad när jag visar mycket uppskattning över alla fina saker han ger mig. Som teckningar, brev och halsband osv. Ska verkligen anstränga mig extra och ge dem mer tid, lyssna mer och visa mer uppskattning för det dem gör. Verkligen få dem att känna sig speciella.
 
Mitt nya uppdrag för i år. Få min familj att känna sig mer älskade av mig. :-) ♥
 
Oj nu blev det ett väldigt långt inlägg. Hehe! Men jag känner att jag har lärt mig något om mig själv idag. Och det känns bra. :-)
 
Nu ska jag sova gott. 
 
Natti natti
/Nadia
 
 
 

Kommentera här: