Abort

Sitter just nu och tittar på På gränsen med Peter Jidhe på tv. Alltså wow vad intressant!! Det handlar just nu om abortmotståndet i USA inför valet. Och han intervjuade en kvinna som är emot abort för att hon säger 
att som feminist måste man vara emot abort för att kämpa för kvinnors rättigheter till bättre hjälp än att ha abort som alternativ. Eh, what?! Sen ställde han en riktigt bra fråga till henne. Han frågade om hon tyckte det var ok att ta ett dagenefterpiller om man blir våldtagen. Först ville hon inte svara och sen svamlade hon lite om att det är svårt att svara på. Sen frågade han om hon skulle ta ett piller om det hände henne. Då såg man direkt på henne att det inte alls var så självklart. Hon sa bara igen att det är en väldigt svår fråga. 🤦🏻‍♀️

Han var sedan i Oklahoma där det är tillåtet med aborter men där man gör allt för att försvåra det. 
De har bl.a. lagar om att abortkliniker måste ha väldigt stora rum och spara allt avfall i 30 dagar. Kvinnan måste dessutom fundera i 72 timmar innan hon får en tid. Allt för att göra det svårare. Det står dessutom demonstranter utanför klinikerna som säger elaka saker till kvinnorna som går in/ut. Så sjukt. 

Peter intervjuade även en kvinna som sa så många bra saker. Hade velat spela in henne. Haha! Så grym var hon. Hon pratade bl.a. om att hon tror att Trump egentligen inte bryr sig ett skit om aborter och att han troligtvis har betalar kvinnor för aborter. (Skulle inte förvåna mig) Men att han är emot för att han vet att det då är lättare att få med sig de konservativa. Tror att hon har helt rätt. Tror inte att bebisars rätt till liv är något han brinner för precis. Haha!
Sen sa hon något som verkligen var så bra. Vet inte om jag kan få fram det så bra dock. Men hon sa att abortmotståndarna fokuserar så mycket på bebisarnas rätt till liv att man förminskar kvinnans rätt. Att kvinnans rättighet försvinner och att kvinnan då bara blir en värdkropp utan rättigheter och inget mer än så. Hon sa det bättre men jag hoppas att ni fattar. 😋 Så bra sagt iaf. 

Sen finns det en organisation med människor som dödar kvinnor som gjort abort. Men hallå eller? Det är tydligen INTE ok att döda ett foster men att döda en vuxen kvinna är tydligen helt ok!?!? What!?!?! Alltså det är så sjukt så jag vet inte vart jag ska ta vägen!? De säger att abortklinikerna i USA är värre än nazisterna! Alltså jag orkar inte!?

Självklart skulle jag aldrig förespråka abort som ett preventivmedel för att man inte orkar använda kondom. Men i många fall så är det verkligen något som behövs. Det kan bero på många olika anledningar. Som tex mammans hälsa, barnets hälsa, ålder, livssituation och pengar. Nä alltså det är helt sjukt att det får gå till på detta sätt år 2020. Känner att det mest handlar om hat. Dessa människor hatar så galet mycket... läskigt tycker jag. 

Don’t choose hate, choose love. ❤️

Nä nu måste jag lägga mig. 

Natti natti!
/Nadia