Plåster

 
Idag har jag i samarbete med Buzzador fått hem ett gratis paket med ett plåster från Salvequick. De heter Aqua Block och ska vara ett 100% vattentätt plåster. 
 
Salvequick Aqua Block är ett modernt plåster som påskyndar sårläkningen och minskar risk för ärr. Det tunna följsamma plåstret låter huden andas och eftersom det är vattentätt kan du bada, simma och duscha utan att störa läkningsprcessen.
 
 
Här kommer en liten grundskola i sårvård när vi ändå är igång. 😉
 
1. Tvätta rent såret och huden omkring med ljummet vatten eller sårtvätt. Jag kan rekommendera Salvequick Wound Cleanser (ej samarbete) som är en steril sprej som man kan spruta direkt på såret. Superbra då barnen helst inte vill att man rör såren för att tvätta. De tycker nästan att det är lite skoj att få rent såret med den!
2. Sätt på ett plåster. Huden ska vara ren och torr innan plåstret sätts på.
3. Byt plåster varje dag. Tvätta såret noggrant och sätt på ett nytt Aqua Block varje dag.
 
"Många tror fortfarande att sår mår bäst av att luftas. Det är en seglivad myt. Idag vet vi att sår läker betydligt snabbare i fuktig miljö än i torr och luftig. I den fuktiga miljön bildas nya celler snabbare och risken för 
ärrbildning och infektioner minskar." Salvequick
 
Jag har fått några samples att dela ut så det är bara att hojta till om ni vill ha! 🙂
 
Nu är det bara att vänta på att någon behöver plåster här hemma! Det brukar ju inte dröja så länge med fyra barn. 😉 Leandro skrapade upp ett stort sår på insidan av låret häromdagen men då hade jag ju såklart inte fått hem dessa plåster än. Men men.. det kommer säkert. Låter lite tokigt att gå och vänta på att någon ska skada sig! Haha! Det gör jag såklart inte. Men under våre/sommaren så är ju barnen ute mer. De cyklar, springer omkring ute osv så ett och annat sår är nästan oundvikligt. 😋
 
Jag kommer i alla fall att uppdatera hur dessa plåster funkar så fort det blir tillfälle. 
 
Ha en härlig torsdag!
 
/Nadia

Kommentera här: